شنبه 15 اردیبهشت 1403

نیلوفر امیدی :

اجرای هنرمندان ردپای آسمان در ویژه برنامه انجمن آثار و

مفاخر لاهیجان به مناسبت روز قلم در این شهرستان برگزار کرد.

 

نیلوفر امیدی مربی ردپای آسمان و کارشناس ادبیات فارسی:

اجرای هنرمندان گروه ردپای آسمان در ویژه برنامه انجمن آثار

و مفاخر لاهیجان به مناسبت روز قلم در این شهرستان برگزار کرد.

 

 

سرویس فرهنگ و هنر موج برنا - انجمن آثار و مفاخر لاهیجان ویژه برنامه نشست شعر و داستان را به مناسبت روز قلم در این شهرستان برگزار کرد.

انجمن آثار و مفاخر لاهیجان فرصتی مناسب برای دورهمی هنرمندان این دیدار است ، هنرمندانی که در راستای توسعه فعالیت و تحصیل خود از شهر و استان و یا بعضا کشور خارج شده اند و البته با اطلاع از برگزاری چنین دورهمی حضور می یابند .

نیلوفر امیدی که با همکاری خانم فلاح ابراهیمی گروه ردپای آسمان را تاسیس نموده و در راه ارتقای نوجوانان این شهر تلاش می کند حضور در این نشست را افتخاری می داد وی در ادامه افزود : انجمن آثار و مفاخر شهرستان لاهیجان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه برنامه نشست شعر و داستان را به مناسبت روز قلم  برگزار کرد و بنده به همراه چند هنرآموز و هنرمند نوجوان گروه در این نشست حضور یافتیم .

نیلوفر امیدی به برگزاری این نشست در روز پنج شنبه ١٣تیر اشاره کرد و گفت : مثل تمام برنامه های ادبی با چند نفر از هنرمندان نوجوان شرکت کردیم و دو نفر از هنرمندان ما در گروه " #ردپای_آسمان " با افتخار و البته تسلط کامل به اجرای برنامه با محوریت " مفاخر ادبی ایران " پرداختند .

وی به اهمیت اجرای برنامه در این جمع اشاره کرد و گفت : بزرگان ادب و هنر گیلان و هنرمندان شناخته حاضر در این مراسم می توانست در اجرای برنامه هنرمندان ما ایجاد نگرانی کند ، اما خوشبختانه تمرین و ممارست و البته اعتماد به نفس موجب شده تا اجرای خوبی را شاهد باشیم .

یادآور می شود انجمن آثار و مفاخر لاهیجان  با حضور اسماعیل میر غضنفری فرماندار، دکتر نیکفر نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس ،اکبری معاون سیاسی اجتماعی، جمع کثیری از ادب دوستان ، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر و اعضاء انجمن (سید حجت  مهدوی سعیدی ، محمود اصغری،شجاع الدین طایفه ،آسیه فقیه و علی اکبر شاهانی مقدم )در سالن اتاق اصناف برگزار کرد.

این برنامه در سه بخش اجرا شد و در بخش اول صدرا روحانی؛ شجاع الدین طایفه  و محمود اصغری در خصوص شعر و ادبیات گفتگو کردند و مطالبی را به چالش کشیدند.

 روحانی در خصوص شعر گفت : سه گروه در مورد چگونگی شعر ، سخن گفته اند.  گروهی که اعتقاد دارند شعر تغییر پذیر نیست و عده‌ای معتقدند که شعر ظریف است. شاعر مطبوع شاعری است شهودی و فطری .. شاعران گروه دوم متکلفند .

وی در خصوص فرق شعر متعهد و شعار گفت: شاعرانی هستند که متعهد به دینند همانند ناصرخسرو. روحانی در مورد رمز ماندگاری شعر افزود: شعرناب همیشه ماندگار است.

در ادامه  محمود اصغری نویسنده و یکی از اعضای انجمن مفاخر شهرستان در خصوص هنر گفت: هنر توان و مهارت آفرینش زیبایی است.هنر را به انواع مختلف می توان دسته بندی کرد که یکی شعر و داستان است . شعر از کهن ترین گونه های ادبی است و گزینش و چینش احساسی و خردمندانه واژه هاست که با زیبایی شناسی آمیخته است.

در بخش دوم  دکتر روح الله مدامی  نویسنده و مدرس فلسفه دانشگاه تهران پیرامون اهمیت نقش قلم دربهبود زندگی انسان مطالبی را عنوان کرد . مدامی در خصوص تعریف شعر گفت :افلاطون مخالف شعر و شاعری بود دلیلش این بود که معتقد بود  شاعران جوان استقلال ندارند مدامی افزود: قلم و آنچه توسط قلم نوشته می‌شود دارای عظمت است همانگونه که شریعتی قلم خود را توتم خود معرفی می‌کند و به آن سوگند می خورد (به خون سیاه که از حلقومش می چکد).

مدامی افزود: شعر کلام مخیل است چرا که شاعر آنچه را که مشاهده می کند می‌خواهد بیان کند . اشعار فردوسی جهانی است که نیازی به غزل در آن نیست .شاعران ما باید جهان داشته باشند. بسیاری از شعرهای  امروزی محتوای سبک دارد در حالی که اشعار مولانا جهانی را در خود دارد .

در بخش سوم ناتاشا محرم زاده یکی از داستان نویسان جوان گیلان  و عادله صمیمی درخصوص کتابهای داستان  محرم زاده گفتگو کردند.

 در بخشهای مختلف برنامه دختران گروه شاهنامه خوانی شهرستان لاهیجان (سونیا فکری ،رها یوسف زاده ، یسنا رضایی ،آیسان بابایی، ) به اجرای برنامه پرداختند .










 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna